onsdag 21 september 2011

Strange Circus (Shion Sono, 2005)

Strange circus är den andra filmen av Shion Sono som jag kollat på. Jag hade inte så värst höga förväntningar med tanke på att Suicide Club (2001) var så svår att greppa att det kändes löjligt. Jag har funderat kring den filmen i snart tre veckor nu och har fortfarande ingen bra teori om vad som egentligen hände. Men nog om Suicide club nu. Denna gången skriver jag utan spoilers, det kanske är roligare, vad vet jag? Jag tycker om att tolka det jag ser men struntar i att dela med mig denna gången så får jag se om jag tycker det blev bra. NU till filmen:
Mitsuko blir ombedd att kliva in i ett cello-case av sin far

Strange circus är en thriller/drama som handlar om Mitsuko och hur hon blir våldtagen av sin far när hon är liten. Mamman (Sayuri) kommer på sin man (Gozo) när han våldtar Mitsuko men hon gör ingen åt saken. Istället blir hon avundsjuk på Mitsuko och misshandlar henne så fort Gozo inte är hemma. Lite senare i filmen får man följa Taeko som är en rullstolsbunden författare. Hon skriver skönlitterära verk om hemskheter som incest och våld. Yuji som jobbar på ett bokförlag är hemma hos Taeko ibland och läser hennes arbete, han säger sig vara ett stort fan av Taekos verk. En dag får Yuji i uppdrag av sin chef att snoka fram hemligheter om Taeko för att hon gömmer sig mest inne hela dagarna och hennes person är lite av ett mysterium. Chefen säger till Yuji att han vet att hon faktiskt visst kan gå och sitter i rullstolen bara för att hon spelar ett spel. Yuji verkar motvillig men börjar ändå att snoka i Taekos liv. Handlingen är kanske inte riktigt så enkel men jag vet inte hur jag ska förklara mer utan att spoila hela filmen.
Taeko och Yuji

Jag tycker att Shion har lyckats skapa en film som säger mycket om hur mycket ens liv påverkas av att bli illa behandlad av en auktoritär figur. Gozo är väldigt manlig och patriarkal så hans fru tänker inte ens tanken på att försvara sin dotter utan lyder blint allt han säger och går till och med med på att titta på medan han har sex med Mitsuko.

Jag slogs mycket av hur duktiga skådespelarna var i Strange circus. Speciellt barnet som spelade Mitsuko som ung (Rie Kuwana) och han som spelade Yuji (Issei Ishida). En sak till som jag slogs av var hur västerländskt allt såg ut i filmen. Hemma hos familjen fanns inte ett spår av japansk kultur eller inredning, men det kan ha haft att göra med att Gozo var väldigt rik, vad vet jag. Jag hade en trevlig stund när jag tittade på den och blev ganska chockerad och äcklad men seriositeten behölls hela vägen igenom. 6/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar